De online helpdesk
maandag, 22 juli 2019Een ander belangrijk onderdeel dat we aanraden om goed na te gaan voordat je begint met gokken is de online helpdesk. Er is altijd een kleine kans dat je in problemen komt of vragen hebt, bijvoorbeeld als een betaling niet goed is verwerkt of als je de voorwaarden van een verdiende bonus niet helemaal snapt.
Je zal dan natuurlijk ergens met je vragen terecht moeten kunnen! Natuurlijk is het onmogelijk om compleet in te schatten hoe goed de helpdesk van een online casino is zonder er ooit contact mee te hebben opgenomen. Uiteraard is het wel mogelijk om dit in te schatten door zelf een kijkje te nemen op de website of door reviews te lezen.
Waar je op moet letten
De belangrijkste vraag is toch wel waar een goede helpdesk aan moet voldoen. Een eerste stap is om te kijken op de casino website wat voor mogelijkheden er zijn om contact op te nemen en om je vragen te beantwoorden.
Over het algemeen beschikt een online casino altijd over een of meerdere van de volgende opties:
- Een lijst met antwoorden op veelgestelde vragen
- Een gids waarin alle aspecten van het online casino worden uitgelegd
- Een live chat functie waar je direct met een helpdesk medewerker kan chatten
- Gratis bereikbare telefoonnummers
- Telefoonnummers (betaald)
- Fax
De snelste manier om problemen op te lossen is meestal de live chat functie, dus het is aan te raden om te kijken of een casino dit als mogelijkheid heeft. De competitie tussen casino’s heeft ervoor gezorgd dat vele online casino’s er alles aan doen om de helpdesk ervaring zo snel en effectief mogelijk te maken. Het is zeker een terrein waarop ze elkaar controleren. Sommige casino’s bieden zelfs live chat functies aan op hun mobiele internetcasino’s.
Telefonisch contact
Live chat en e-mail zijn meestal de makkelijkste manieren om contact op te nemen met een casino omdat deze manieren gratis zijn. Dat neemt niet weg dat veel mensen contact via telefoon op prijs stellen, omdat je vaak binnen enkele minuten een antwoord hebt terwijl je vaak toch nog een dag moet wachten tot je een e-mail terug hebt ontvangen.
Waar je hier op moet letten is op welk nummer je contact kan opnemen met het casino. Sommige casino’s bieden nummers aan die gratis te bellen zijn. Let hier wel op of je ook vanuit Nederland deze nummers kan bellen, aangezien ze soms alleen maar vanuit enkele landen gratis werken. Zijn er alleen betaalde helpdesk lijnen, ga dan na hoe duur het is om ze te bellen zodat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan. Een alternatief kan zijn om een casino te bellen vanaf je laptop of PC met een programma zoals Skype waar je goedkope internationale minuten kan aanschaffen.
Veel online casino’s hebben uitgebreid geschreven subpagina’s, waarin stap voor stap elk onderdeel van het online casino wordt uitgelegd.
Ook hebben ze vaak uitgebreide pagina’s waarin antwoord wordt gegeven op de meest gestelde vragen. Heb je een redelijke standaard vraag die niet direct is gericht op jouw eigen gegevens en situatie, dan is de kans groot dat het antwoord op je vraag hier al te vinden is.
Maar zelfs als je geen vraag hebt, is het raadzaam om altijd even kort door de subpagina van veelgestelde vragen (in het Engels FAQ genoemd, de afkorting van Frequently Asked Questions) door te lezen aangezien het een goed overzicht geeft van het online casino.
De volgende onderdelen worden vaak gedetailleerd uitgelegd in de rubriek veelgestelde vragen:
- Hoe je registreert bij een specifiek casino
- Hoe je geld stort en je gokwinsten kan laten uitbetalen
- Creditcard limieten
- Informatie over de veiligheid van een casino
- Vragen omtrent het veranderen van je wachtwoord
E-mail contact
Dit is de meestvoorkomende contact manier en elk casino is te bereiken per e-mail. Het is natuurlijk een van de populairste contact manieren omdat het gratis en snel is. Het enige grote nadeel is dat het soms traag kan zijn. Soms laat een casino weten hoe lang je gemiddeld moet wachten op een antwoord. Dit kunnen ze van te voren aankondigen op de helpdesk pagina of in een automatisch e-mail antwoord terug waarin staat dat je mail ontvangen is en zo spoedig mogelijk wordt beantwoord.
Sommige casino’s beloven zelfs dat ze elke e-mail binnen 24 uur beantwoorden. Dit is gemiddeld genomen inderdaad erg snel, al kan het zijn dat bij echt dringende kwesties een dag wachten iets aan de lange kant is! Mocht je dus niet al te geduldig zijn, kijk dan altijd of er ook andere manieren voor contact worden aangeboden buiten e-mail om.
Live chat
Tegenwoordig is de live chat functie sterk in opkomst bij de meeste online casino’s, aangezien het helpdesk medewerkers de mogelijkheid geeft om met meerdere klanten tegelijkertijd te praten.
Hoewel deze manier vaak de snelste is, zijn er toch enkele zaken om rekening mee te houden. Kijk ten eerste altijd of een live chat verbinding beveiligd is en niet zomaar gehackt kan worden van buitenaf. Dit zie je door naar het webadres te kijken. Als de URL met https:// begint is het veilig, als de chatfunctie op een pagina met alleen http:// wordt geopend raden we aan om geen privé-informatie door te geven via de live chat functie, maar om het te mailen of per telefoon te bespreken.
Tips
Of je nu met casinomedewerkers spreekt via telefoon, e-mail of live chat, zorg dat je altijd beleefd blijft. Wat er ook gebeurd is of hoe lastig je probleem ook is, het is niet de schuld van de individuele mensen die je aan de lijn hebt, dus er is geen enkele reden om boos op ze te worden. Ben geduldig en als je het gevoel hebt dat je na meerdere pogingen nog steeds niet verder bent geholpen, vraag dan om een supervisor te spreken. Spreek altijd de waarheid en geef alle details die casinomedewerkers nodig hebben om je te helpen.
Aan de andere kant, onthoud altijd wat je rechten zijn volgens de voorwaarden van het casino. Je hebt daarnaast altijd het recht om serieus en juist behandeld te worden door de casino helpdesk, ongeacht welk probleem je ook kan hebben met het spelen bij het online casino.